Nagy Gábor vasútbarát mellékvonal bezárás kapcsán két vicinálist keresett fel és blogjában írt erről.
Március 3-án a 76-os vonalat kerestem fel. Az utolsó üzemnapon. Gödöllő-Veresegyház-Vác-Diósjenő-Romhány útvonalon utaztam. Nos, Gödöllő és Veresegyház között vonat nem közlekedik, mert ezt a szakaszt 1970-ben szüntették meg, így Volánbusszal mentem volna Veresegyházra. Mivel hétvége volt, így nem éppen "ütemesen" és nem valami emberi időpontban mennek a buszok. (legalábbis akkor, amikor én mentem volna) Így húgom barátja vitt el Veresegyház vasútállomásra autóval. (vissza felé volt busz csatlakozás)
A vonat menetrendszerint jött. Vácon a szokásos hétvégi nyüzsgés. A Balassagyarmat felé közlekedő személyvonatom a következő felállásban közlekedett: Bzmot+Bzx+Bzx (a Bzx a Bzmot mellékkocsija). Sokan voltak rajta. Erre felé a Dunakanyar térségében hétvégente sokan szoktak kirándulni. Diósjenő felé (ahol át kellett szállni Romhány felé) gyönyörű látványt nyújt a vonatból Nógrád vára. A várból biztosan jó képeket lehetne csinálni. Diósjenőn egy szóló Bzmot várt, rajta rengeteg ember. Sok vonatfotós is volt a helyszínen. A Bzmot belül régi képekkel, vonal megnyitása kori menetrenddel volt feldíszitve és két dátum, hogy mennyi ideig élt ez a viszonylat (1909-2007). Én itt is bekértem magam a vezetőállásra. Elindultunk rettentő nagy sebességgel, 20 km/h-val, még anno 1910-ben a vonatok itt 40 km/h-val közlekedtek. A felépítmény elég régi. Helybéli vasutasok mondták, hogy 1909. óta nem nagyon nyúltak hozzá. Azt is megtudtam, hogy ez a vonal kettő év alatt épült meg (tervezéssel együtt!!!). (ma egy vasútvonal sokkal lassabban épül, holott vannak munkagépek)
A vonalon egész végig MERÁFI működik, így nincs forgalmi szolgálat. Egykoron jelentős teherforgalom bonyolódott a 76-oson, ami ma sem elhanyagolható. Bánk állomásnál "mellénk szegődik" a kisvasút, amelyen 2006-ig volt teherforgalom, azóta várja sorsának jobbra fordulását.
Jó turisztikai célpont lehetne, mint a kemencei kisvasút. Végállomáson (Romhány) a forgalmi irodában egy kis buli vagy inkább halotti tor várta a vonat utasait. A forduló idő (1 óra) jól telt. A showman Laci bácsi volt, aki már enyhén ittasan érkezett és elég látványosan kezdett udvarolni Piroska néninek. Nézők jót nevettek az egészen. Mindenesetre vissza felé úton megtudtuk Laci bácsitól, hogy fia a pályafentartásnál dolgozik és a 76-os vonalon meg lehetne engedni a 40 km/h-t. Ezt onnan tudja, hogy pár éve méréseket végeztek a fiáék és akkor megállapítást nyert, hogy lehetne akár végig 40-el is szálguldozni. Ez volt életem legjobb vonatozása. Ez is olyan családiasan telt.
0 Megjegyzések